Vadå rastist?

Jadu jag vet inte om jag törs ta upp det här med invandrare och rasism här egentligen. Men jag gör ett förök och ser om någon kommer klaga och anklaga mig för rasist. Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne.
Men iaf,  tycker det är väldigt konstigt om sverige ska behöva ändra på sin kultur bara för att det flyttar hit massa från något annat land. Jag menar det har pratats om att man inte ska få gå till kyrkan på skolavslutningar för att deras religion säger emot det. Eller det här med att sluta med griskött i skolornas matsalar. Jag tycker som så att om det kommer någon hit från ett annat land ska inte vi behöva ändra på våran kultur eller våra traditioner, bara för att det ska passa dom. Tycker man ska ta seden dit man kommer. Jag lovar om en svensk skulle flytta till något land där dom har helt annan kultur och andra traditioner skulle vi behöva anpassa oss till dem. Så borde det inte vara likadant för dom invandrare som kommer till Sverige? Visst dom kan få hålla på att be till sin gud och sådant som ingår i deras religioner, men Sverige ska väll ändå inte behöva ändra på massa saker.
Nu tänker ni säkert, "han är rasist". Men varför skulle jag vara det bara för att jag uttalar mig om invandrare?
Det har blivit så himla överdrivet i Sverige med det här om rasism. I Sverige kan man snart inte göra nånting traditionelt utan att det ska bli rasistiskt. Kolla bara 17 maj, Norges nationaldag. Dom kutar runt med norska flaggor och sjunger deras nationalsång. Men det går inte att göra i Sverige, för då är man rasist. Går inte att uttala sig om invandrare utan att man ska bli anklagad här i Sverige. Det tycker jag är lite synd, vi borde ju kunna fira våran nationaldag precis som norge utan att det blir ett jävla liv. Varför har vi annars en nationaldag?
Om man ser en invandrare göra något fel eller säger något dumt så skulle man ju inte våga att säga till och rätta dom (som en god gärning), för då är det man själv som gör fel.
Man kan inte säga neger som svensk heller, för det är absolut inte snällt sagt. Men det går bra att negrer kallar varandra själva det. Neger är väll för fan ingen svordom, det har ju bara blivit så för att det har används vid fel tillfällen. Svart får man inte heller säga för det är fult det med.
Jag är inte rasist och har absolut ingenting emot utlänningar. Dom är lika mycket människor som en svensk.
Tycker det bara är synd att Sverige inte ska kunna få vara sverige. Det är ett bra land och vi borde väll få vara nöjda med vårat land och kunna fira våran nationaldag utan att det ska bli någon liv om rasism. Sen om det kommer hit invandrare gör inget, men då ska dom kunna acceptera våran kultur med, så som vi skulle fått göra om vi flyttar till deras land.
Men som sagt jag är inte rasist, men man måste väll få uttala sig om detta ämne utan att folk ska tro att man är det?? Eller har jag fel?


Men nu till min dag, inte för att jag haft något intressan för mig idag men.
Har inte gjort något speciellt idag faktiskt, har i stort sett bara jobbat.
Eller jag va och slog några bollar på golfbanan efter jag slutade förresten.


Kommentarer
Postat av: Tobias N

Haha, jag och en gammal klasskompis har haft oändligt många diskussioner om rasism och hur löjligt det är. Jag skulle kunna tro att det var jag som skrev det här bloginlägget, för det är precis vad jag brukar säga. Det har ju gått så långt att invandrarna har rättigheter som andra inte har. Det är jämställdhet man vill uppnå, eller har jag missförstått hur det ligger till? Man pekar ju ut invandrare och säger typ: var snäll mot dom. Det blir ju fel effekt till slut. Kom att tänka på ett south park-avsnitt, då skolsystern hade ett foster fastvuxet på kinden och hon blev typ retad för det. skolstyrelsen valde då att göra en dag speciellt för henne, då hon hamnade i fokus och alla i skolan satte fast ett låtsasfoster på sina kinder och allt detta gjorde de för att hon skulle känna att hon passade in. Men allt hon ville var att vara som alla andra, men istället blev hon utpekad, vilket gav fel effekt. Farsan berättade om att det infördes förut en lag som sa att eleven kunde bestämma om han/hon blivit diskriminerad eller inte, vilket skapade panik bland lärare. I ett fall var det så att en elev, med spanskt/mexikanskt ursprung, anklagade en lärare för att ha diskriminerat genom att gett lågt betyg på ett prov och eleven trodde läraren var rasist. Nu var det så att det var ganska övertygande att läraren inte var rasist för han hade nämligen en fru som hade spanskt/mexikanskt ursprung och de hade en son som hette Pedro. Jag hörde även om en som sökte jobb på SOS, där hon ville ta emot nödsamtal. Hon kunde inte nog bra svenska för att vara lämplig för jobbet, vilket jag tycker låter som något man måste vara bra på, och hon anklagade dem då för att ha diskriminerat. snälla nån, säger jag bara. Visst, folk med invandrarbakgrund blir säkert diskriminerad t.ex. då de söker jobb, men försök att uppnå jämnställdhet istället för att ge dem rättigheter som andra inte har. Sen har jag tappat all respekt för Sveriges rättsväsen efter t.ex. piratebay-rättegången.

2009-09-09 @ 01:18:49
Postat av: Ballen

Ja, det är som sagt en väldigt känslig debatt. Jag tycker bara att man borde inse en del. Ovanstående talare har helt rätt i sina åsikter, speciellt med detta om SOS.. Jag kan bara skratta när jag ser det. Så klart att man måste vara bra på svenska när man skla ta emot nödsamtal i SVerige. Men man måste ju tänka på att det kan ju faktiskt vara utlänningar som ringer till SOS också.,.



Rösta inte SverigeDemokrat bara!!!

2009-09-09 @ 16:07:45
Postat av: Anonym

Håller med där jag med, det där om SOS.

2009-09-09 @ 17:20:05
Postat av: Jimmy själv

Det där om SOS var riktigt bra skrivit faktiskt!

2009-09-09 @ 17:21:19
Postat av: Therese

Du har helt fel!

2009-09-09 @ 18:59:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0