Svininfluensa!

Lång dag det här, jobba 10:00 - 19:15 sedan innebandy direkt efter. Eller yxbandy är det väll vi spelar.
Skillnaden är bara lite andra regler i stort sett. Men i princip går det ju ut på att jaga en boll in i mål precis som helt vanlig innebandy.
Tänk vad lätt roade vi människor är, springa runt och jaga en boll. Kolla bara fotboll, innebandy, ishockey. Går ut på att jaga en boll, eller ja, inte ishockey då där jagar man ju en puck. Det är ju säkert lite roligare. 
Vi ska ja inte ens prata om andra idrotter, t.ex längdhopp, hoppa jätte långt och folk tycker man gjort det jätte bra. Eller höjdhopp, vem fan kom på det? Ja jag fick en idë, vi bygger en ribba med en madrass under, och ser vem som klarar av att hoppa så högt som möjligt utan att riva ner den. Ännu värre är det ju att folk kan sitta och titta på det i flera timmar och skrika. JAAAAA, 2,33m nu har VI ett säkert guld. Vad då vi? Hjälpte vi han mycket genom att sitta och skrika framför tv:n? Jag vet inte ja.
Men vi är ju inte bara lätt roade, vi blir ju även oroad över saker rätt så lätt. Ta bara det här med svininfluensan.
Jag vet inte riktigt men jag tycker det är lite överdrivet. Visst det är inte kul alls för dom som fått/får det. Men det är ju inte så många som fått det ändå. 915 stycken i sverige som dom vet är smittade av den (sedan april), av över 9 miljoner människor, jag vet inte men det låter ju inte så mycket. Men då ska dom börja göra vaccin som inte ens är testat. Dom vet ju inte om det kanske blir några biverkningar från vaccinet. Dessutom är det inte ens 100% säkert att man inte blir smittad av influensan efter man fått vaccinet, utan bara 80-90%.
Det är 2 stycken i sverige som dött av fluensan, av över 9 miljoner. Plus att dom 2 som dött var redan svårt sjuka. Den ena hade svår canser och vad den andra hade för sjukdom minns jag inte just nu.
Men det är klart det är bra att dom tar det säkra före det osäkra, men som sagt dom vet ju inte bivärkningarna på vaccinet, dom tror det bara kan ge lite utslag där man tog sprutan. Dessutom kommer man inte kunna bli vaccinerad förens i oktober, då är det ju redan massa fler som blivit smittade, om det är så farligt som dom säger. Men det är bra att dom gör nånting iaf, är ju inge kul om alla ska gå runt att vara rädda. Det enda jag menar är att det kanske är lite överdrivet.
Det är ju inte första gången det kommer någon influensa heller, det va väll fågelinfluensan sist, eller hag jaf fel?Om några år kommer det komma någon annan farlilg influensa. Som man ska vaccinera sig emot, kommer ju sluta med att alla dör av allt vaccin i kroppen. Det kan ju inte vara så att det är så hälsosamt att ha massa vaccin i kroppen kan jag tänka mig.
Men men, slut pratat om svininfluensan. Vi får hoppas på att den försvinner snart istället. :)

Jadu vad ska jag skriva om nu då?
Kommer inte på något speciellt som jag kan skriva om. Har inte gjort så mycket mer än att jobba och varit på yxbandy idag. Så har ju inte mycket att skriva om dagen heller.
Eller jo, lunchen idag blev ju inte den bästa. Först och främst så var det slut på vitlöken och fetaosten i salladsbaren på jobbet, så jag fick vara utan det i min sallad idag. Sen när jag skulle gå till bilen för att åka hem och äta så SPÖ regnade det så jag blev ju helt dyngsur. Nu ljög jag för er med, jag åkte inte hem på lunchen. Jag åkte till min mor. Det blir som lite trevligare att ha någon att prata med ist för att sitta hemma helt själv och glo.
Så det va väll det enda positiva med dagens lunch. Det tackar vi mor för!

Men nu hade väll inte jag så mycket mer att dela med mig av. Så jag tackar för mig!


Kommentarer
Postat av: Mor

Ha Ha! Ja de är trevligt att sitta å titta på när du smaskar i dej så mycket gott på luncherna dina! ;-)

2009-09-05 @ 14:35:24
Postat av: Tobias N

tja, kul att se att du har en blog! det där med svininfluensan. Jag blev kraftigt förkyld, mest troligt för att jag stod utomhus i bara t-shirt och skjorta i typ en halvtimme utan märka av kylan. dumma alkohol. Hur som helst så fick jag en jobbig hosta, som fick flera att säga när jag träffade dem: har du svininfluensa? varför så mycket snack om den där svininfluensan? kanske är det för att både du och jag är från Strömsund, där det inte är så Norrköping

2009-09-05 @ 20:27:12
Postat av: Tobias N

kom åt den där rackarns knappen, så jag fick inte skriva färdigt. Som sagt, jag är bosatt i Norrköping nu och jag har börjat få ett annat perspektiv på sjukdomar i allmänhet. Inte bara svininfluensan, utan även vinterkräksjukan som brukar spridas. Tänk vad mycket folk som tar i t.ex. det där handtaget man drar i för att få liv i vattenkranen på offentliga toaletter. Måste vara sjukt mycket bakterier som sprids på liknande ställen. Så jag tror det finns en anledning till oro för att få svininfluensa, men sen hur den drabbar en är en annan sak. Men jag håller med om att det är en aning förstorat. Själv tycker jag inte man har anledning att vara orolig för nånting. Skulle det hända nånting så att man dör, ja då har man förhoppningsvis levt livet bättre än om man hade oroat sig, och varför klarar man sig bättre av att oroa sig? visst, det kan vara värt att tänka på vissa säkerhetsåtgärder, men man blir bara knäpp om man går runt och tänker på det konstant och man lär väl bli rädd att gå ut till slut.

2009-09-05 @ 20:36:35
Postat av: Tobias N

oj, haha. försvann en massa text från först inlägget, men skit samma^^

2009-09-05 @ 20:39:37
Postat av: Jimmy själv

Mor, jag det är tur att jag kan gå och äta lunsch hos sig.

Tobias, Jasså så du har flyttat dit nu. kanske är därför man inte sett dig på ett tag. :P Jag håller fullständigt med de där sista du skrev. "Själv tycker jag inte man har anledning att vara orolig för nånting. Skulle det hända nånting så att man dör, ja då har man förhoppningsvis levt livet bättre än om man hade oroat sig, och varför klarar man sig bättre av att oroa sig? visst, det kan vara värt att tänka på vissa säkerhetsåtgärder, men man blir bara knäpp om man går runt och tänker på det konstant och man lär väl bli rädd att gå ut till slut."

2009-09-05 @ 23:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0