Arbetsförmedlingen!

Man får säga vad man vill om arbetsförmedlingen. Jag menar hjälper det mig mycket att få ett jobb bara för att jag är med i arbetsförmedlingen? Jag satt och kollade på platsbanken på arbetsgörmedlingens hemsida nyss. Nästan alla jobben som lät intressanta som jag kollade på stod det ett visst krav på, "du ska ha 2-3 års jobberfarenhet". Men då tänker jag såhär, hur fan ska ungdomen kunna få ett jobb om alla jobb kräver 2-3 års jobberfarenhet?
Ge ungdomarna en chans så dom kan komma in i det verkliga livet.
Men jag ska egentligen inte klaga, jag har haft tur, eftersom jag har jobb. Skulle ha jobbat 4 veckor från början men nu har jag varit på samma ställe över 1 år. Men jag kanske vill testa på att göra något nytt. Men ska jag då behöva jobba 1 år till för att kunna söka på dom jobben som verkar intressanta.
Först går man 3 års utbildning till något man vill hålla på med, men tydligen räcker inte det. Utan då ska man jobba massa år för att man ska få en chans att visa vad man kan. Då är det lika bra att ta bort gymnasiet så man får börja söka jobb efter årskurs 9, om det är så att det inte hjälper att man ha gått 3 år och lärt sig massa inom det yrket man förhoppningsvis söker sedan.
Men det funkar ju bra om man har kontakter med, då kan man ju få jobb även om man kanske inte ens gått klart gymnasiet. Tycker det är märkligt hur ungdomen ska klara sig om man inte kan få ett jobb.
Men det är ju inte bara ungdomar som är arbetsläsa, finns ju även många äldre. Medans det finns dom som tjänar 50-60 tusen i månaden. Sänk deras löner och ta in mer folk istället då. Är väll bättre om folk kan försörja sig. Men men, mycket vill ha mer, är det inte så?
Sen dom här jävla partiledarna som tjänar jäkligt bra, och inte ens behöver betala skatt. (Har för mig att jag läst att dom inte behöver betala skatt, rätta migo m jag har fel.) Då ska inte dom komma och säga att dom förstår exakt hur det är för dom som inte har jobb eller kanske är sjuka så dom inte kan skriva. Men stå inte bara där och prata och lova massa saker, gör nånting åt det ist.
Som jag sa innan sänk lönerna för dom som tjänar mycket bra och dubbla antalet anställda eller nått.
Men jag fattar väll jag med att det inte går att ha hur mycket folk som helst på en arbetsplatts. Men det finns dom som jobbar arslet av sig 7 dagar i veckan oxå, men då tjänar dom oftast bra med. Men anställ några till och dela upp arbetet ist, så det är fler som får chans att jobba.
Men det är väll så att världen ska inte vara rättvis. Vissa har hur mycket pengar som helst, så att dom till och med skulle kunna torka sigi arslet med efter dom varit på skithuset, medans andra knappt har råd att köpa mat.
Aja Det är väll så det är tänkt, inte vet jag.


Men som jag skrev förut, jag ska inte klaga. Jag har ju jobbat idag med så.
Annars har jag faktiskt inte gjort så mycket idag. Är ledig imorgon så ikväll tror jag det blir till att kolla på några filmer eller något sådant.
Sen imorgon på min lediga dag har jag faktiskt ingen aning om vad jag ska hitta på. Men jag återkommer imorgon så får jag se om jag har något att skriva om.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0