Märkligt med ålder och sprit!

En sak jag tycker är väldigt märklig är åldrarna för att komma in på krogen. Är det någon mer som reagerar på det eller är jag ensam om det?
Jag menar förut var det 18 år överallt, men nu börjar det komma upp i 21-23 års åldrar för att komma in på dom flesta krogarna. Då undrar jag varför i hela helvete det är 20 år på systembolaget?
Man får köpa sprit och dricka hemma då man är 20 år, men man måste vara 21-23  år för att få komma in på en krog. Tycker dom att det är säkrare att man kan köpa hur mycket sprit som helst på systemet sedan gå hem och dricka sig redlöst full och kanske bjuda minderåriga. Än att dricka på en krog där dom har kolla på om man fått i sig för mycket och kanske inte borde ha mer. På en krog har dom vakter och annan personal som är (förhoppningsvis) nyktra så dom kan hålla koll på dom som är där och att det inte är minderåriga där. Men om man köper hem så lär det ju inte vara någon som är nykter och håller koll precis.
Borde det inte vara tvärtom att man borde få gå på krogen innan man får köpa ut själv som det var förut? Eller åtminstone 20 år för att köpa ut från systemet och gå på krogen. Tycker det blir lite fel annars, men det kanske bara är jag.

Sen har jag hört att på vissa ställen har dom 21 för tjejer och 23 för killar. Vad fan är det för nått, vad fan hände med jämnställdheten? Det är ju ett jävla tjafs om att kvinnor inte blir behandlade lika som män. Men det går bra att släppa in tjejer som är 21 år på en krog men inte en kille, nä en kille måste vara 23 år. Eftersom killar betraktas som 2 år yngre än tjejer. Jävligt märkligt resonerat tycker jag. Med tanke på att det är sådant jävla tjafs om kvinnoförnedring, men det är helt ok att förnedra killar, eller vad?
Kämpar dom så jävulst med att få ett jämnställt samhälle borde väll det gälla allting och inte bara vissa saker eller, rätta mig om jag har fel?

C ya


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0