Grekisk sallad och fängelse!

Nu var det slut på första avsnittet av inlåst, tyckte det var riktigt intressant program. Blir till att följa det där. Jäkligt smart idé ändå att låsa in dom så att dom kanske rättar upp sitt liv. Få en inblick i hur det skulle kunna se ut om dom fortsätter som dom gör.
Men sen tror jag att i vissa fall går det inte att ändra på det viset. Vissa sitter det nog långt in i huvudet på så det inte går att göra någonting åt asså. Jag menar det finns dom som åker in och ut helatiden men inte fan har dom lärt sig något. Så jag tror inte det går att hjälpa alla.
Sen tycker jag att fängelser i Sverige kanske inte riktigt har så hårda regler som dom borde. Dom får ju ändå bra mat, tillgång till att träna, tv m.m. Inte för att dom visat det i det här programet, men sett andra program och det kunde faktiskt få vara lite hårdare.
Är det någon som mördat en annan människa så borde dom inte få hamna på något hotell, med hotell menar jag fängelse. Sätt dom i isoleringscell och släng in lite mat åt dom någon gång per dag. Finns nog många som sitter inne som har det bättre i fängelset än vad dom hade utanför. Kanske inte hade något riktigt hem eller mat m.m. Dom lär nog inte tycka det är helt fel i ett svenskt fängelse. Sitter dom inne ska dom fan göra det på riktigt också så dom lär sig något av det dom gjort.
Sen kan jag tycka att vissa länder har lite för hårda straff, t.ex. dödsstraff. Ser inte logiken i att ta ihjäl en människa för att visa att det är fel att ta ihjäl någon. Ni hör ju själva hur dumt det låter. Jag menar då har dom gjort exakt samma sak ju, borde inte dom bli dödsdömda då? Eller just ja, det är ju skillnad från människa till människa i denna värld.
Så dödsstraff tycker jag är helt sjukt, ta bort det helt. Låt dom sitta i isoleringscell och riktigt plågas psykiskt istället, så kanske dom lär sig någonting av det.
Sen tycker jag det är jävligt sjukt att man kan få fängelse för självmordsförsök. Inte här i Sverige men det är något land som det är straffbart för självmord, men kommer inte på vilket just nu. Ni kan ju kommentera om ni vet vilket land det är.
Men på 1800-talet var självmord faktiskt straffbart här i sverige också. Men det sjuka är, kan jag tycka. Att en person som gjort ett självmordsförsök lär ju inte må så bra. Då tror jag inte att det skulle hjälpa personen psykiskt att åka in i fängelset. Jag menar den personen mår ju redan riktigt dåligt om den har försökt tagit livet av sig själv. Så därför tycker jag det är jävligt sjukt att kunna åka in för det. 
Det hade väll varit bättre om dom fick komma på psyket istället så dom kanske kunnat få bort dom där tankarna. 
Eller tror inte det skulle hjälpa heller, inte för mig iaf om jag hade haft självmordstankar.
Jag tror nämligen att om man åker in på psyket utan att vara psykiskt störd, så skulle man nog bli det där inne tillslut. Det är iaf vad jag tror, sen får folk tro vad dom vill... Punkt slut!

Kommentarer
Postat av: Mor

Var salladen god? ;-)

2009-10-03 @ 20:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0